فندق خندان (Corylus avellana L.) یک مغز درختی محبوب در سراسر جهان است و در سال های اخیر به دلیل سرمایه گذاری های کلان در بهبود تکنیک های کشاورزی و انتخاب ارقام جدید، تولید فندق در بسیاری از کشورها افزایش یافته است.
ترکیه، رهبر تولید جهانی فندق، نشان داده است که عرضه می تواند به شدت نوسان داشته باشد که منجر به اوج قیمت ها و بی ثباتی بازار می شود.
در این بررسی، مروری بر صفات مورفولوژیکی، ارزش غذایی، ترکیب اسیدهای چرب، توکوفرول ها و چشم انداز آینده تولید فندق شرح داده شده است.
علاوه بر این، اطلاعات مربوط به فندق از منشاء جغرافیایی مختلف (شیلی، کرواسی، ایران، ایتالیا، اورگان (ایالات متحده)، لهستان، پرتغال، صربستان، اسپانیا و ترکیه؛ مجموعاً 22 رقم) برای افزایش استفاده از ارقام فندق از باغهای تازه تولید شده و ریشه ها به طور جامع خلاصه شده است.
فندق (Corylus avellana L.) یکی از مهمترین محصولات آجیل در سراسر جهان است که با تولید بیش از 863 هزار تن در سال، رتبه سوم را در بازار جهانی آجیل دارد .
پیش بینی می شود که بازار جهانی فندق بین سال های 2017 تا 2021 رشد کند و ارزش آن از 4.15 میلیارد دلار به 5.75 میلیارد دلار افزایش یابد [2]. ترکیه با 53
درصد، ایتالیا (13 درصد)، آذربایجان (5 درصد)، آمریکا (5 درصد)، چین (2.5 درصد)، گرجستان، ایران، لهستان، فرانسه، اسپانیا و شیلی در رتبه های بعدی قرار دارند.
(کمتر از 2٪) [1] و سطح برداشت فندق در جهان از 660000 هکتار فراتر می رود .
فندق بیشتر به شرکت های فرآوری (آجیل پوست دار) فروخته می شود، در حالی که مصرف تازه (آجیل بدون پوست) تنها 10 درصد از کل برداشت را تشکیل می دهد.
در سالهای اخیر، تولید فندق در کشورهایی با نرخ تولید پایین افزایش یافته است، زیرا سرمایهگذاریهای کلان به بهبود تکنیکهای کشاورزی و انتخاب ارقام جدید کمک میکند.
این وضعیت منجر به افزایش رقابت بین تولیدکنندگان اصلی فندق شده است .
فندق به خودی خود میوه ای از فندق است که به طور گسترده در صنایع شکلات سازی و شیرینی و نانوایی استفاده می شود و همچنین به عنوان یک عنصر برای
بسیاری از محصولات غذایی دیگر (مانند کلوچه، بستنی، غلات صبحانه، قهوه، تنقلات، لیکورها، اسپری ها) استفاده می شود.
دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.